Extracorporale ShockWave Therapy (ESWT) ofwel Shockwave is een revolutionaire behandelmethode, speciaal bedoeld voor behandeling van chronische spier- en peesaandoeningen. Langdurige hardnekkige blessures kunnen effectief worden behandeld. Shockwave is ontstaan vanuit de technologie van de niersteen vergruizing. Deze schokgolfmethode, waarmee urologen al decennia lang nierstenen succesvol verwijderen zonder te opereren, wordt sinds 1990 in aangepaste vorm wereldwijd gebruikt en verder ontwikkeld door orthopedisch chirurgen. Inmiddels blijkt dat Shockwave therapie een genezend effect heeft bij chronische peesontstekingen. Verhardingen en eventuele kalkafzettingen nemen af, waardoor er meer ruimte ontstaat en de doorbloeding in de pees weer kan optimaliseren.

De shockwave heeft in de loop der jaren bewezen effectief te zijn bij:

• Tenniselleboog
  • Golfelleboog
  • Knie artrose
  • Jumpers knie
  • Runners knie
  • Peesontsteking
  • Heupklachten

Een Zwitsers bedrijf, Storz Medical, heeft geavanceerde apparatuur ontwikkeld, specifiek voor orthopedische aandoeningen, die voldoende kracht genereert om deze schokgolven te produceren. Deze apparatuur wordt al meer dan 15 jaar bij Fysiotherapie Adfysio Weesp toegepast.

Shockwave voordelen:
  • Er is geen anesthesie nodig.
  • Het is een milde behandeling, zonder geneesmiddelen of chirurgie.
  • Het is een kortdurende behandeling eenvoudig te combineren met fysiotherapie
  • Het behandelt de oorzaak in plaats van symptomen.
  • Er zijn weinig tot geen bijwerkingen. Dankzij Shockwave therapie kan een injectie of zelfs een operatie overbodig blijken.
  • Meest wetenschappelijk bewezen therapievorm voor veel spier- en peesklachten!